Stel je eens voor dat je niet alles hoeft te vertellen. Dat je je klanten niet continu met woorden hoeft te informeren en overtuigen. Dat scheelt je zoveel tijd, zoveel moeite en vooral: veel woorden. En als dat dan ook nog eens goed zou werken voor je business, waardoor je beter vindbaar wordt… Ideaal, toch? Fijn dat ik je aandacht heb. Ik vertel je vandaag graag meer over wat een van de meest ondergewaardeerde SEO tools (YouTube) voor je bedrijf kan doen. Ook komt er een SEO YouTube expert aan het woord. Laten we beginnen!
Help, de bedrijfsgroei stagneert!
Er komt een moment waarop je je als ondernemer afvraagt hoe het nu verder moet. Je hebt een gebruiksvriendelijke website met een goede techniek, je plaatst regelmatig artikelen die gebaseerd zijn op zoekwoordenonderzoeken. Je doet aan linkbuilding en promoot je product/dienst actief. Eigenlijk gebruik je alle SEO tools die je kent. Maar waarom stagneert de bedrijfsgroei dan?
Waarschijnlijk gebruik je nog niet alle SEO tools die er zijn. Weet je eigenlijk wel welke er allemaal bestaan? Een van de meest ondergewaardeerde SEO tools van dit moment is YouTube. Als je je SEO met YouTube versterkt, dan kun je een grote voorsprong maken op je concurrenten. En hoe verder jij voor ligt op de rest, hoe groter de kans dat je bedrijf alsmaar groter wordt.
Zo kun je verder groeien met je bedrijf
Als je je niet bewust bent van welke SEO tools er allemaal zijn en wat ze voor je bedrijf kunnen betekenen, is het lastig om verder te groeien. Gelukkig voor jou heb je dit artikel ontdekt waarin ik je meer ga vertellen over SEO YouTube. Eerder schreef ik al over andere SEO tools zoals linkbuilding, sterke teksten schrijven en nog meer vormen van SEO optimalisatie. Lees die artikelen ook even, zodat je zeker weet dat je alles doet wat er mogelijk is om je bedrijf te laten groeien!
SEO tools voordelen
Het gebruik van SEO tools kent verschillende voordelen
✔️ Het helpt je beter vindbaar worden in zoekmachines;
✔️ Het zorgt voor meer klanten en daardoor voor meer omzet;
✔️ Als je SEO tools gebruikt, kan je bedrijf blijven groeien;
✔️ Door verschillende SEO tools in combinatie met elkaar te gebruiken, versterken ze elkaar;
✔️ Je bent niet genoodzaakt om betaald te adverteren als je het al goed doet in de organische zoekresultaten;
✔️ SEO YouTube is een tool die nog lang niet door alle bedrijven wordt ingezet en daarom is het nog een goed bewaard geheim.

SEO toepassen door middel van YouTube?
Als je denkt aan SEO tools, denk je waarschijnlijk niet direct aan YouTube. Toch kun je wel heel veel bereiken met dit social media kanaal. Een zakelijk YouTube kanaal maken is daarom echt iets om te overwegen. Als je je producten of diensten door middel van goede video’s promoot, kun je YouTube als onderdeel van SEO toepassen op je bedrijf. Video is ook SEO, alleen veel ondernemers beseffen dit (nog) niet.
Hoe YouTube het verschil maakt voor bedrijven
Een YouTube bedrijfskanaal kan veel betekenen voor je bedrijf. Naast Google is YouTube namelijk de grootste zoekmachine ter wereld. YouTube is overigens onderdeel van Google. Wil je met je bedrijf gevonden worden, dan kan dat via beide zoekmachines. Waarom video voor bedrijven zo’n interessante tool is, is omdat het je hoger kan positioneren in de markt en omdat het je een voorsprong geeft ten opzichte van de concurrentie.
Je kunt jezelf en/of je bedrijf door YouTube visueel zichtbaar maken. Beelden zeggen meer dan woorden, dus het is sneller mogelijk om echt een connectie te maken met je klanten. Door YouTube video’s te embedden in je website geef je de bezoeker bovendien een leuk extraatje en gebruik je YouTube als verlengstuk van je website.
Ook kun je je product of dienst nog beter uitleggen in videovorm en je kunt je expertise over jouw vakgebied beter laten overkomen. En wist je dat je nieuwe inkomsten genereren door YouTube in te zetten? Denk aan inkomsten uit extra verkoop, maar ook advertentie inkomsten!
YouTube: het verlengstuk van Google
YouTube is niet alleen een verlengstuk van je website, maar ook van Google. Het is eigenlijk een visuele versie van Google, want alles wat je in deze zoekmachine opzoekt is in principe ook op YouTube te vinden. Alleen in een ander format. Google is voor mensen die lezen, YouTube voor mensen die liever kijken en luisteren.
En wist je dat je via Google Trends kunt ontdekken waar mensen veel naar zoeken? Die trends kun je eigenlijk 1 op 1 overnemen en op YouTube toepassen. Andersom geldt ook dat trends in YouTube je kunnen inspireren om bepaalde content te schrijven voor je website. Zoals je nu begrijpt versterken de kanalen elkaar onderling. Daarom wordt het hoog tijd om ook met YouTube aan de slag te gaan.
YouTube bedrijfskanaal oprichten? YouTube expert Jaco aan het woord!
Een YouTube bedrijfskanaal oprichten is in principe zo gedaan. De grote uitdaging zit hem natuurlijk in het bedenken, creëren en publiceren van videocontent. YouTube expert Jaco verklapt dat je het jezelf ook een stuk gemakkelijker kan maken. “Zo kun je zelf een bedrijfsvideo maken, maar je kunt ook een bedrijfsvideo laten maken door iemand anders.” Door YouTube (grotendeels) uit te besteden, bespaar je jezelf veel tijd en moeite. Die kun je dan weer in andere SEO tools steken!

Zo vaak moet je (idealiter gezien) YouTube video’s uploaden
Toen ik Jaco vroeg hoe vaak je als ondernemer of bedrijf idealiter gezien YouTube video’s zou moeten uploaden, antwoordde hij als volgt. “Idealiter gezien minimaal 1 keer per week, maar consistentie is belangrijker dan de frequentie. Natuurlijk mag vaker uploaden ook, tot wel 7 keer per week als je dat wilt. Maar kwaliteit is hierin belangrijker dan kwaliteit.”
Hij onderbouwt deze uitspraak met een voorbeeld. “De grootste YouTubers ter wereld uploaden soms maar 1 keer per week, maar zo’n video is wel echt van A tot Z uitgedacht. Hij past helemaal bij de doelgroep en maakt daardoor echt impact. Dit is veel slimmer dan dagelijkse vlogs die eigenlijk niet veel voorstellen qua inhoud.”
YouTube uitbesteden: zo kun je het doen!
Heb jij weinig tijd om er nog een project zoals YouTube bij te doen? Of heb je helemaal geen zin om zelf video’s te maken en tijd kwijt te zijn aan dit social media kanaal?
“Laat deze kans niet aan je voorbijgaan, omdat je geen tijd of zin hebt om ermee aan de slag te gaan. Er zijn verschillende manieren om YouTube uit te besteden en er toch succesvol mee te zijn voor je bedrijf.”
Drie opties voor YouTube uitbesteden
- Helemaal nieuw? Dan kunnen we een kennismaking inplannen waarin ik je uitleg wat je zoal met YouTube kunt en hoe het werkt. Als je de potentie wilt ontdekken van YouTube, dan is dit de beste optie voor jou;
- Heb je een kanaal, maar weet je niet goed hoe je het moet aanpakken? Jaco vertelt je graag hoe je dit kunt verbeteren. Er vindt een YouTube analyse plaats en je krijgt feedback op je huidige werkwijze. Daardoor ontdek je wat verbeterpunten zijn en waar nog kansen liggen;
- Liever uitbesteden? Als jij de video maakt, doet Jaco de rest. Dat betekent dat hij de strategie en onderwerpen bedenkt, de titels, beschrijvingen en thumbnails instelt (SEO YouTube) en elke video analyseert op mogelijke verbeteringen. Ook krijg je te horen wat concurrenten in jouw vakgebied doen en hoe je daar op in kunt spelen.
Wil jij aan de slag? Jaco staat klaar om te beginnen!
Wil jij aan de slag met een zakelijk videokanaal en wil je (een deel) uitbesteden? YouTube expert Jaco helpt je dan graag om jouw kanaal van de grond te krijgen en/of te laten groeien. Neem gerust contact met mij op om te vertellen wat je wensen zijn. Dan zorg ik ervoor dat Jaco in actie komt!

Meest gestelde vragen over YouTube
Heb je meer vragen over YouTube voor je bedrijf? Logisch hoor, die had ik ook toen ik Jaco sprak. Daarom heb ik hem nog een aantal vragen gesteld die je vast interessant vindt om beantwoord te zien.
1. Moet ik per se op beeld komen als ik Youtube video’s wil maken?
Nee, je hoeft niet per se zelf met je gezicht in beeld te komen. Je kunt ook iemand anders laten presenteren of gezichtsloze video’s maken. Denk aan stockvideo’s of shorts. Het voordeel daarvan is dat je concept makkelijker en beter schaalbaar is; je hoeft er immers zelf geen tijd voor uit te trekken om in beeld te komen.
2. Hoe kom ik aan ideeën voor videocontent?
Jaco denkt graag met je mee over waar je videocontent ideeën kunt opdoen. “Voorbeelden zijn kijken naar wat de concurrentie doet, andere YouTube video’s analyseren en nadenken over wat je ideale klant zoal doet. Wat zijn de dagelijkse bezigheden van deze persoon? Welke boeken leest je doelgroep? Wat vindt zij interessante evenementen of plekken om te bezoeken? Speel daar op in met je video’s.”
3. Ik heb geen ervaring met video’s opnemen, kan ik hier hulp bij krijgen?
Ja, je kunt hulp krijgen bij het opnemen van video’s. “Ik denk graag met je mee over de perfecte setting (filmomgeving), belichting, achtergrondgeluid(en) en verzachtende materialen. Ook kan ik tips geven over je stemgeluid en manier van spreken. Je houding is hierbij ook heel belangrijk. Ik kijk echt naar het totaalplaatje om je zo goed mogelijk te helpen”, vertelt Jaco.
4. Hoeveel moeite/tijd gaat het mij kosten om een YouTube kanaal van de grond te krijgen?
Hoeveel tijd of moeite een YouTube kanaal je zal kosten, hangt af van verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld hoeveel ideeën uiteindelijk geschikt zijn om op te nemen, hoe makkelijk je bedachte content te maken is, hoe makkelijk jij spreekt en beweegt voor een camera of hoe gemakkelijk jouw plaatsvervanger dit doet. Het kanaal opstarten duurt een paar minuten, maar er gaat sowieso een paar uur per week in zitten om het ook succesvol te maken.
5. Kunnen mijn video’s ook gevonden worden door zoekgedrag in Google Search?
Ja, dit kan. Het is alleen geen garantie dat jij – als je in Google hoog scoort met een zoekwoord – ook hoog in YouTube zal scoren. De concurrentie op YouTube is namelijk weer anders dan in Google. De kwaliteit van je video’s is hierop ook van invloed.